Aquesta setmana han començat les obres del tram de 17 quilòmetres de via verda que permetrà unir la Ruta del Ferro de Sant Joan de les Abadesses amb la Ruta del Carrilet de la Vall de Bianya, la qual cosa permetrà anar en bicicleta o a peu des del Ripollès, fins al Baix Empordà. El recorregut aprofitarà camins ja existents i connectarà el pont del Planàs de la carretera de Santigosa amb les valls de Sant Ponç, Farró, Sant Martí i Santa Margarida de Bianya. El cost de l’actuació és d'1.300.000 € i és finançat per un fons FEDER. Els ajuntaments hi han aportat prop de 450.000 euros que han pagat en terminis durant els darrers tres anys.
En vermell, el tram que s'ha començat, i també el de l'enllaç amb Sant Joan que quedarà pendent
Després d’aquesta actuació només mancarà el recorregut entre el nucli de Sant Joan de les Abadesses i el pont del Planàs. Es tracta d’un tram molt curt però amb un cost aproximat d’1.890.590 € per la complexitat de l’orografia. Recorrerà paral·lelament la carretera de Santigosa i com que les vies verdes tenen una voluntat d’infraestructura de mobilitat, és necessari que la calçada d’aquesta via tingui una certa amplada i serveis homogenis als quals té l’actual Ruta del Ferro entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll, per exemple. Aquest segment també serà finançat per un fons FEDER i per la Diputació de Girona, i els ajuntaments també hauran de pagar prop de 673.000 €, en tres anys, a partir del 2021. S’ha decidit ajuntar les dues comarques en aquest punt perquè el nou tram també reforci un dels recorreguts que més utilitzen els santjoanins i santjoanines per anar a caminar diàriament, així que el podran fer amb més seguretat i comoditat.
Sant Joan serà un punt estratègic d’una xarxa de més de 160 quilòmetres
Actualment les vies verdes, gestionades pel Consorci de les Vies Verdes de Girona, compten amb 160 km de recorregut, i s’han consolidat com una aposta turística i d’oci familiar a la natura. A finals de l’any passat, el Consorci va fer un estudi de l’impacte i comercialització de productes oferts per operadors turístics internacionals enfocats al cicloturisme i senderisme i en va detectar 72 de diferents, que podrien tenir un impacte econòmic anual estimat sobre les comarques gironines d’entre 1.360.000 i 2.040.225 €, segons els seus càlculs.
El tram blanc ratllat amb línies verdes és el que s'ha començat aquesta setmana
Amb aquest nou recorregut que permetrà anar fins a Sant Feliu de Guíxols a través de la Vall de Bianya, Sant Joan de les Abadesses serà un punt estratègic d’aquesta xarxa, ja que també hi passa el ramal que arriba de Gombrèn i Ripoll i que continua fins a Ogassa, i el que es bifurca fins a la Colònia Llaudet i que s’unirà amb el de la Vall de Camprodon. Precisament, la Generalitat de Catalunya, en el projecte de pressupostos presentat aquest gener, inclou una inversió d’1,57 milions d’euros per estendre la xarxa de vies verdes entre Sant Joan de les Abadesses i Vilallonga de Ter.