L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses continua avançant en el projecte de preservació de la històrica locomotora Estado 1006, símbol del patrimoni històric i ferroviari de la nostra vila. La iniciativa, que es duu a terme en col·laboració amb la Fundación Ferrocarriles Españoles que va cedir la locomotora, no només reafirma el nostre compromís amb la conservació del llegat industrial, sinó que també reforça la identitat cultural i turística del municipi amb projectes com el Malatosca-Surroca.
El projecte de recuperació de la locomotora inclou diversos passos, dels quals ja s'han executat el desmuntatge minuciós i la neteja i rehabilitació dels components principals de la locomotora, preparant-la per a la seva futura exhibició. Es preveu que els treballs de restauració s'enllesteixin el 2024.
La locomotora serà un element central al Parc de l’Estació, convertint-se en un punt d'interès educatiu i cultural per a residents i visitants, i un punt d'entrada a Malatosca-Surroca. Aquesta actuació ha rebut una ajuda de 13.437,05 € de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
A l'esquerra, un dels pantògrafs, el mecanisme articulat que transmet l'energia elèctrica. A la dreta, un dels pilots.
La locomotora elèctrica amb major temps de servei a l'estat
Aquestes locomotores van prestar servei remolcant trens de viatgers fins al 1982, arribant també fins a Sant Joan de les Abadesses, després de la constitució de la Renfe. Quan tots els serveis de viatgers van ser prestats per material autopropulsat des dels anys 80, es van encarregar de treballs de neteja de la via a l'hivern en adaptar-se'ls un escut llevaneu, servei que van prestar fins a ser baixa el 1987. En ser retirades tenien més de 50 anys, per la qual cosa han sigut les locomotores elèctriques amb major temps de servei a Espanya.