Reconeixement Administració Oberta Posició Top20

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • The village
    • Situation and presentation
    • A town to live in
    • History of the village
    • How to arrive
    • News
    • Calendar
    • Plans and parking
    • Weather data
    • SJA Magazine
    • Entities
      • Municipal register of entities
    • Twinnings
    • Eleccions Municipals 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Town hall
    • Greeting
    • Consistory
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Communication and press
      • Press releases
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Citizen participation
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Social Networks
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Equality and Gender
    • Social Networks
    • Registered users
    • Ethical mailbox
    • Statistical information
    • Open government and transparency
  • Electronic headquarters
    • The electronic headquarters
    • Electronic processing and catalog of procedures
    • Municipal regulation
    • Fiscal ordinances
    • Noticeboard
    • Electronic invoice
    • Urban planning
    • Profile of the contractor
    • Calendar of non-working days
    • Taxpayer calendar
    • Municipal inventory of public roads
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Services
    • Civic centre
    • Directory of municipal services
    • Sports facilities
    • Natural environment
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • urban planning
      • Planning
      • Projects and public works
      • Projectes d'exposició pública
    • Municipal historical archive
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • The Palmas
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Feast of the Scream
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • The Voice of Saint John
    • Emma Foundation
    • Josep Picola Library
    • Virtual collection office
  • Tourism and Culture
    • Tourism Office
    • Palau de l'Abadia
    • Guided tours
    • Routes
    • Where to sleep
    • Where to eat
    • Feast of the Scream
    • Clown Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, active heritage
    • Joan Maragall competition
  • Commerce and Industry
    • Villa Icaria Village of entrepreneurs
    • Directori d'empreses
  • Publications
    • Books
    • Festa Major monographs
    • SJA Magazine
    • Printed newsletters
  • FONS EU
    • APEU CAL GAT
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Josep Mª Camí - Refugi d'ànima

170409. Camí descultures.Refugi dànima-2

En observar l’obra de Camí és impossible no trobar-hi referències al passat. Però alhora ens resulta molt complicat situar aquestes referències en el temps. Aquest fet es deu segurament a la capacitat de l’autor d’assimilar en la seva obra el pòsit del temps i el batec profund de la humanitat.

Les seves escultures es troben entre la tradició i la modernitat; ens evoquen les pulsions més primàries i essencials de l’home actual i de tots els temps. I aquest fet s’explica, segurament, perquè en el fons ens parla de la vida des d’un punt de vista global, en tota la seva magnitud. L’obra de Camí transita entre la cara més fosca i terrenal de la vida i la vessant més etèria i elevada del viure.

La seva és una obra de síntesi, que pesa, que s’arrela profundament a la terra —els materials que utilitza, respectats i potenciats alhora, ens hi remeten— però alhora els volums, rotunds i hermètics, tenen quelcom d’eteri i misteriós. Les seves escultures es presenten davant nostre amb posat monolític, com monuments alçats a uns déus que ja hem oblidat. Se’ns apareixen com expressions votives i rituals que generen espais de reflexió, d’alliberament i opressió que, en tota la seva contradicció, ens ajuden a viure.

Totes les obres exposades tenen —sempre des d’una estranya poètica macabra— una dosi de saviesa llunyana, una crua presència de realitat i alguna cosa de sentit profètic. D’alguna manera ens evoquen ritus que no coneixem però que intuïm. Aquesta aproximació al transcendent, imprescindible en tot acte de creació, contrasta alhora amb una consciència crua de present i finitud. L’exposició Refugi d’ànima s’aproxima a estones, en el seu conjunt, al memento mori, encara que aquest vanitas dissimulat és sempre esperançat. És el reflex d’algú que sap que ha de morir però que anhela i reclama eternitat.

Aquesta exposició marca a través del seu itinerari una mena de camí iniciàtic. Cal endinsar-s’hi, pas a pas, obra a obra, per comprendre la reflexió sentida que l’autor ens planteja sobre la cruesa meravellosa del viure. Aquest cor de veus silenciades, acompanyat de tambors xamànics, ens interpel·la. Ara només depèn de nosaltres decidir seguir, o no, els seus cants.

Bernat Puigdollers

Historiador i crític d’art

Fotografies de la inauguració: 

Josep-Ma-Camí-Refugi-anima-1

Josep-Ma-Camí-Refugi-anima-2

Josep-Ma-Camí-Refugi-anima-3

Josep-Ma-Camí-Refugi-anima-4

 

Joan Pedragosa - Perfectio Formae

140330. Joan Pedragosa. Perfecto formae

Pedragosa, poeta de la geometria

La llatinada que ha triat Beta Albuixech per a titular aquesta exposició em sembla summament encertada perquè no només és una expressió de les que tant agradaven a en Joan Pedragosa sinó perquè, com descobrireu en visitar les sales del Palau de l'Abadia de Sant Joan de les Abadesses, la perfectio formae, és a dir, la perfecció de la forma, va ser el lema que va guiar el treball d'aquest creador que és molt més conegut com a dissenyador gràfic capdavanter que com a explorador de les formes de tres dimensions.

És cert que Pedragosa va ser una figura clau d'aquella generació que els anys seixanta del segle passat va promoure, en el món de la comunicació gràfica, la revolució que suposaria el canvi dels esquemes avorrits de fer publicitat que imperaven aleshores, per unes propostes gràfiques atractives, carregades de força i innovadores en les formes i en el fons. Però també és innegable que la seva contribució al disseny gràfic passa pel domini constructiu que tenia, que apareix en qualsevol de les seves obres, i que l'acabaria convertint en un expert en el packaging, matèria que impartiria a les escoles Massana i Elisava. De fet, si repassem el conjunt de la seva producció gràfica, que inclou cartells, catàlegs, sobrecobertes, logotips, tipografies, alfabets, retallables, etc., i fins i tot els projectes d'interiorisme, veurem que tots els seus treballs responen a una racionalitat geomètrica i que el seu modus operandi responia a la necessitat d'estructurar amb ordre tot allò que dissenyava. Per això no ens sorprèn que ell mateix, el 2002, escollís el títol "La geometria com a seducció" per a denominar una de les seves exposicions, en una elecció que no feia res més que ratificar la seva voluntat constructiva.

Aquesta inclinació natural podríem atribuir-la a dos factors, un directament relacionat amb la formació que la seva Badalona natal va rebre per part del tecnòleg Pere Casajoana, qui el va iniciar en el camp del dibuix lineal i l'estètica industrial, i l'altre que el trasllada a Lausana, on va tenir el privilegi de treballar entre el 1960 i el 1962, en el moment en què l'escola suïssa de disseny portava a les últimes conseqüències els esquemes gràfics de l'alemanya Bauhaus i configurava uns codis expressius austers i essencialistes, que s'allunyaven de la retòrica publicitària dels anys cinquanta, plena de pintoresquisme, però poc eficaç comunicativament, que marcaria el seu treball sense que aquest perdés, però l'emotivitat mediterrània.

Així, si en uns catàlegs de l'any 1958 , en cartells com el de la Fira de Mostres de 1960 o en marques com la que va fer a Fogo el 1961 ja que es percep aquesta intenció de posar ordre, d'articular i construir les seves formes en el pla i en l'espai, és en els retallables articulables, mòbils i dissenys volumètrics que va fer a partir del 1964, quan es manifesta palesament aquesta manera de fer, una forma de treballar que aniria agafant complexitat a partir del 1970 i que en una evolució natural l'acabaria portant a l'escultura, una escultura dominada pel rigor minimalista, que realitzà amb alumini, bronze, zinc i acer i que desenvolupa unes formes pures, nues, que combinen les rectes i les corbes en un diàleg subtil i harmònic, que, com la resta de la seva obra, no està mancada de poètica, d'un vigorós sentit del color i d'una indefugible inquietud metafísica.

Daniel Giralt-Miracle

Fotografies de la inauguració:

Pedragosa

Pedragosa1

Pedragosa2

  1. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  2. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  3. Chikako Taketani - Altres Silencis
  4. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  5. Pep Admetlla - Som Enlloc
  6. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  7. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  8. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  9. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  10. Anna Pagespetit - Esteles
  11. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  12. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  13. David Casals - Memòria del Ter
  14. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  15. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  16. Jordi Isern - DSPR
  17. Miralls amb memòria
  18. Gerard Sala - Arçamala intangible

Page 14 of 23

  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Tourism Office
    • Com arribar
    • Weather
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • History of the village
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • What to do
    • Calendar
    • Guided tours
    • Routes
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • Where to eat
  • Where to sleep
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, active heritage
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Count Arnau Festival 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Feast of the Scream
  • Clown Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda