segellAO Top20 negatiu 200x52

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La villa
    • Situation et présentation
    • Une ville où vivre
    • Histoire de la ville
    • Comment arriver
    • Nouvelles
    • Ordre du jour
    • Plans et stationnement
    • Dades del temps
    • Magazine SJA
    • Entités
      • Registre municipal des entités
    • Jumelages
    • Élections municipales 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Mairie
    • Salutation
    • Consistoire
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Communication et presse
      • Communiqués de presse
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participation citoyenne
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Réseaux sociaux
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Égalité et genre
    • Réseaux sociaux
    • Utilisateurs enregistrés
    • Boîte aux lettres éthique
    • Information statistique
    • Gouvernement ouvert et transparence
  • Siège social électronique
    • Le siège électronique
    • Traitement électronique et catalogue de procédures
    • Règlement municipal
    • Ordonnances fiscales
    • Tableau d'affichage
    • Facture électronique
    • Aménagement urbain
    • Profil de l'entrepreneur
    • Calendrier des jours non ouvrés
    • Calendrier des contribuables
    • Inventaire municipal de la voie publique
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Prestations de service
    • Centre civique
    • Répertoire des services municipaux
    • Installations sportives
    • Environnement naturel
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Aménagement urbain
      • Planification
      • Projets et travaux publics
      • Projectes d'exposició pública
    • Archives historiques municipales
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Fête du Cri
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La Voix de Saint Jean
    • Fondation Emma
    • Bibliothèque Josep Picola
    • Bureau de recouvrement virtuel
  • Tourisme et Culture
    • L'Office du tourisme
    • Palais l'Abbaye
    • Visites guidées
    • itinéraires
    • Où dormir
    • Où manger
    • Fête du Cri
    • Fête des clowns
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Gérone, patrimoine actif
    • Concours Joan Maragall
  • Commerce et Industrie
    • Villa Icària Village des entrepreneurs
    • Directori d'empreses
  • Publications
    • Livres
    • Monographies de la Festa Major
    • Révise SJA
    • Bulletins imprimés
  • PROJECTES
    • APEU CAL GAT
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palais de l'Abbaye
  2. Espai Art l'Abadia

Frederic Amat - Fil de la Nit

151018. Federic Amat

a F. Amat

Em vas dir que entre la nit i el número vuit passava alguna cosa estranya. Jo vaig somriure sense creure't massa. Deies que en moltes llengües hi havia una proximitat misteriosa.

nit/vuit, nuit/huit, acht/nacht, noche/ocho...

M'hagués agradat saber-ne més però no tenia gaire temps perquè estava dibuixant el número vuit. Viure és dibuixar incansa¬blement, infatigablement, interminablement el número vuit. Dibuixar-lo, pintar-lo, gravar-lo sobre totes les coses del món. Per no sentir el buit que ens envolta i ofega. I així sóc jo mateix qui agafa el fil de la nit per teixir un vel d'indiferència blau. Però, a vegades, em deslliuro de la por tèrbola i, cansat d'estar cansat, em faig la pregunta que canvia una vida: quina és la teva nit? Llavors, els fils de la nit són les esteles que va deixar una estrella en caure a la Terra. No, no sortirem mai de la nit perquè la portem amb nosaltres. Els fils que creixen en el jardí nocturn ens empresonen i, alhora, ens fan lliures. El fil de la nit, els fils maleïts que mai no podrem entendre.

Santi López-Petit

 

Fotografies de la inauguració:

Amat

Amat1

Amat2

Amat3

 

Llorenç Melgosa - Detritus

151107. Llorenç Melgosa. Detritus

Una història de reconeixement

A principis dels anys 70, en els meus inicis en aquest meravellós món de la imatge fotogràfica a través de l'excursionisme, vaig descobrir per primer cop els indrets abandonats. En aquell cas, bàsicament petits pobles de muntanya en els quals l'estat dels llocs et feia pensar que els seus habitants, pertanyents a l'èxode del món rural a la menys o més gran ciutat, havien fugit a corre-cuita com si una maledicció hagués sobrevingut a les seves respectives comunitats. Habitualment eren llocs molt aïllats, dedicats únicament a l'agricultura i ramaderia de subsistència i comunicats únicament per camins de ferradura.

Ara bé, potser el que més em va copsar en aquestes descobertes va ser trobar calaixeres amb llurs calaixos més o menys plens de roba i de tot tipus de documentació personal no oficial de la família, tals com cartes i fotografies de fills enviades des del front de batalla de la passada Guerra Civil, o de parents més o menys llunyans. Ens entreteníem llegint-les amb una curiositat fora de límits. Amb la meva incipient afició a la fotografia i totalment mancat de tècnica, fotografiava tot allò que em cridava l'atenció d'aquells llocs, tant buits de vida humana com plens de presències. A banda de tot això i d'una manera inconscient, estava endinsant-me en el meu projecte Detritus del que us en parlo aquí.

L'any 2013, el meu fill Marc, a punt de finalitzar els seus estudis de fotografia a l'IEFC de Barcelona i, després d'haver tingut contacte amb el món fotogràfic dels llocs abandonats, encisat pren la determinació de fer el treball de final de carrera sobre aquesta temàtica i m'apareix un dia amb un petit llistat dels llocs on vol anar a capturar. El primer que té pensat és un petit poble d'Alt Àneu al qual només es pot accedir a peu. A banda d'estar a una distància considerable, aquest indret no és altre que Àrreu, un lloc idíl·lic. Em demana que li faci de taxista i jo, atrevit de mi, l'intento convèncer d'anar a algun altre lloc més a prop. No es deixa, i finalment, un cop jo aclareixo que no penso anar només de xofer, agafem cadascú el nostre equip i ens posem en marxa cap al Pirineu. En arribar, quedo encisat. Un cop m'introdueixo en una d'aquelles cases, el meu encís es desborda, els records s'acumulen i com si un ressort intern es disparés, torno a quedar enganxat en aquell indret. M'agrada previsualitzar cada imatge al detall, els enquadraments complexos, em deleixo a les penombres i com que també sóc un maníac del detall, utilitzo apertures mínimes. Tot això m'obliga a treballar amb trípode i exposicions llargues. Tot plegat, després de 6 o 7 hores de captura, veig que els llocs deixats de la mà de Déu m'han tornat a fer seu.

Un cop arribat aquí, torno a tenir un cuquet intern que m'obliga a continuar recercant nous llocs i fotografiar-los. Amb el meu ingrés a Facebook, el meu mur esdevé la primera sala d'exposicions per al nounat projecte Detritus. Un cop tinc una diversitat temàtica de llocs capturats (fàbriques, habitatges, molins, estacions, etc.) presento un projecte d'exposició a l'Institut d'Estudis Ilerdencs i queda aprovat. L'exposició Detritus, amb 45 imatges de gran format impreses sobre vidre i 36 imatges més sobre paper comentades mitjançant escrits fets a mida i d'altres d'autors diversos, tot fet per l'antropòloga Patricia Rocha Antonelli.

CONCLUSIÓ. Un treball d'aquest tipus i a la meva edat no és fàcil escometre'l només des del vessant expositiu, no m'haguera donat la força necessària. Aquesta força addicional l'anava trobant les estones de silenci i observació en els llocs on capturava, gairebé sempre sol. És impressionant la quantitat de preguntes existencials que es van generant, una darrere l'altra, tal com vas recorrent els indrets: ara un moble, ara la decoració d'una cambra, ara una prestatgeria buida, un cistell ple de pols, un armari gairebé destrossat, un sostre caigut... El silenci i les presències absents dels llocs et fan sentir de tal manera que, finalment, t'alies a ells com en una abraçada d'amic. Paraules com "injustícia" o "menyspreu" et vénen a la ment, fins a arribar a un punt que et transformes en una espècie de defensor de les causes perdudes i et dius a tu mateix: "Tota aquesta riquesa i treball que va ser, tot aquest servei entregat a persones ara per ara anònimes, no pot desaparèixer mai més." Penso també que una societat que permet això pateix alguna malaltia, segur. Com a conseqüència de tots aquests pensaments, decideixo anar a recercar la bellesa dels llocs i, paral·lelament, apareix la meva vessant interna de fotògraf documentalista, que em fa investigar per tal de trobar nous llocs, els quals han fet possible aquest treball, per altra banda, no acabat.

Espero que tot plegat serveixi per retornar una mica de dignitat i allunyar de l'oblit aquests llocs que en el seu moment àlgid van entregar el que tenien als seus usuaris, els quals crec que mai van imaginar ni de lluny que acabarien les seves vides fagocitats de nou per la natura.

Fotografies de la inauguració:

Melgosa

Melgosa1

Melgosa2

Melgosa3

  1. Eudald Alabau - L'Escultor de les Quatre Estacions
  2. Guerrero Medina - La Retirada–Exilis
  3. Enric Pladevall - Pladevall Escultura
  4. Josep Uclés - Equívocs Intel·ligents
  5. Pep Mata - Lugar-es / De-Tener-se
  6. Dolors Puigdemont, Interconnexions, 30 anys de papers
  7. Xavier Escribà - L'ànima als dits
  8. Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas
  9. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  10. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  11. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  12. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  13. Chikako Taketani - Altres Silencis
  14. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  15. Pep Admetlla - Som Enlloc
  16. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  17. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  18. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  19. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  20. Anna Pagespetit - Esteles
  21. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  22. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  23. David Casals - Memòria del Ter
  24. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  25. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  26. Jordi Isern - DSPR
  27. Miralls amb memòria
  28. Gerard Sala - Arçamala intangible

Page 9 sur 23

  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • L'Office du tourisme
    • Comment arriver
    • Météo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Histoire de la ville
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Ce qu'il faut faire
    • Ordre du jour
    • Visites guidées
    • itinéraires
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • Où manger
  • Où dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palais de l'Abbaye
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Gérone, patrimoine actif
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Fête du Comte Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Fête du Cri
  • Fête des clowns
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda