Reconeixement Administració Oberta Posició Top20

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La Vila
    • Situació i presentació
    • Un poble per viure
    • Història de la vila
    • Com arribar
    • Notícies
    • Agenda
    • Plànols i aparcament
    • Dades del temps
    • Revista SJA
    • Entitats
      • Registre municipal d'entitats
    • Agermanaments
    • Eleccions Municipals 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Ajuntament
    • Salutació
    • Consistori
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Comunicació i premsa
      • Notes de premsa
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participació ciutadana
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Xarxes socials
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Igualtat i Gènere
    • Xarxes socials
    • Usuaris registrats
    • Bústia ètica
    • Informació estadística
    • Govern obert i transparència
  • Seu electrònica
    • La seu electrònica
    • Tramitació electrònica i catàleg de tràmits
    • Normativa municipal
    • Ordenances fiscals
    • Taulell d'anuncis
    • Factura electrònica
    • Planejament urbanístic
    • Perfil del contractant
    • Calendari de dies inhàbils
    • Calendari del contribuent
    • Inventari Municipal de camins públics
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Serveis
    • Centre Cívic
    • Directori de serveis municipals
    • Instal·lacions esportives
    • Medi ambient
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Urbanisme
      • Planejament
      • Projectes i obres públiques
      • Projectes d'exposició pública
    • Arxiu històric municipal
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Festa del Grito
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La Veu de Sant Joan
    • Fundació Emma
    • Biblioteca Josep Picola
    • Oficina virtual de recaptació
  • Turisme i Cultura
    • Oficina de Turisme
    • Palau de l'Abadia
    • Visites guiades
    • Rutes
    • On dormir
    • On menjar
    • Festa del Grito
    • Clownia Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, patrimoni actiu
    • Certamen Joan Maragall
  • Comerç i Indústria
    • Vila Icària. Vila d'emprenedors
    • Directori d'empreses
  • Publicacions
    • Llibres
    • Monogràfics Festa Major
    • Revistes SJA
    • Butlletins informatius impressos
  • FONS EU
    • PROJECTES EUROPEUS
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Pere Casanovas - Dependència Preexistent

111016. Pere Casanovas. Dependència preexistent

UN COR CORAL

A la darrera exposició d'en Pere Casanovas –al Museu de Sant Pol de Mar (Maresme)–, les escultures eren distribuïdes per la sala talment els musics en un concert. Mig a les fosques, el conjunt predisposava al silenci, a caminar sense fer soroll. Amb emotivitat, mentre les mirava, l'espectador respirava l'aire dens de l'instant i esperava un esclat sonor imminent. L'espera sens fi, al capdavall, esdevenia tensió. I la tensió, fet i fet, era música. I els sons d'aquesta música no provenien pas de notes, ans de la presència d'unes formes. I aquestes formes, en fi, eren el ressò d'un intangible que, a poc a poc, penetrava en el cervell a través dels ulls. Formes vestides elegantment. Així com la solista de la humil flauta de bec pot abillar-ne com una emperadriu bizantina a l'hora de sortir a escena, així també les escultures d'en Pere Casanovas –fins i tot les més senzilles– anaven vestides de gala per les seves textures. Formes elitistes i democràtiques cantant a cor. Si les obres de segons quins artistes no volen companyia, i reclamen rebecament atenció individualitzada, les d'en Pere Casanovas, per contra, proposen sociabilitat. Han estat fetes per a anar en estol, per a donar-se corda com els batecs del cor, per a prodigar-se com un recital de lletanies. Són escultures sociables, i és la percepció d'aquesta sociabilitat que m'instiga a precisar-ne la particularitat.

Primerament, les escultures d'en Casanovas no permeten interpretacions teòriques, és a dir, no són repliques de discursos sociològics recognoscibles. No expliquen històries, no argumenten res. Són formes abstractes, sí, però d'una abstracció antisintètica. Igual com les formes canviants que engendren els núvols, així varien aquestes escultures. No són pas afectades per transformacions d'ordre cinètic. Les formes que les configuren es mantenen intactes. En canvia el fons, perquè el fons aplega un munt de significats. Tenen papers bescanviables segons el veïnatge. Una mateixa obra al costat d'una altra o d'unes altres esdevé còmica o tràgica, és a dir, s'empelta adés de glòria adés de misèria segons quin testimoni rebi pel camí. I justament és aquesta permeabilitat, que les fa modernes. Profundament sociables. La permeabilitat les relativitza o bé les emfasitza, les ironitza i les fa mirall de la realitat humana. Les colles de militars pintats per l'artista neerlandès Frans Hals no glossen pas la guerra, sinó que apareixen bevent i cantant, proclamant bonhomia –una manera de defensar la pau–; així mateix, les escultures d'en Casanovas reclamen la presència de la seva tropa, no pas per a afermar-se com a penya, sinó per a celebrar l'estendard que defensen: la poesia. I és aquest matís de sociabilitat –llur particularitat– que pretenc fer notar abans de cloure la presentació.

Fer poesia no és poetitzar. Poetitzar és decorar la realitat. Altrament, fer poesia és dir la realitat completa en un ara que fa presents –que socialitza– passat i futur. Que esclata com un llampec i ens mostra l'arrel que uneix, soterradament, totes les diferències. Que les fa jugar sense deixar que cap esgarriï la unitat. Si fer poesia no és poetitzar, fer democràcia no és contemporitzar amb els canvis socials, sinó exigir-nos l'oportunitat de ser diferents per torns, diferents per a poder adquirir l'experiència de cada un de nosaltres. La comprensió total. Si cada color, en un grau o en un altre, conté el cromatisme de tots; si cada forma guarda dins seu la fórmula de totes les altres; si cada so pot contenir un do, un re, un mi, un fa, un sol... vol dir que la realitat profunda de l'art és sociable, sociable sense necessitat d'ésser sociològica. Sociable com el teixit que ordeix la vida. Coral per a ésser poesia. Un vincle entre èpoques que es nega a trepitjar la torxa heretada dels nostres predecessors. Aquesta coralitat és el que proclamen amb barroquisme les formes, aparentment sintètiques, d'aquesta exposició.

Antoni Llena

Fotografies de la inauguració:

casanovas1

casanovas2

casanovas3

casanovas4

Josep Guinovart & Albert Ràfols Casamada - Col·lecció Bassat d'Art Contemporani

140621. Josep Guinovart. Albert Ràfols Casamada. Collecció Bassat

Quan en Gerard Sala, artista que admiro profundament, em va demanar de fer una exposició d'obres de la nostra col·lecció a Sant Joan de les Abadesses, immediatament li vaig dir que sí per dues raons: per l'amistat que sento envers ell i per l'afecte que tinc a aquest vila. De petit havia estat a Sant Joan de les Abadesses amb una persona que treballava amb els meus oncles avis, Beatriz i Victor Romano. Es deia Rosita i era de Sant Joan. A més a més en feia bandera, perquè no hi havia conversa amb ella que no fes esment del seu estimat Sant Joan de les Abadesses. Tot plegat ho tinc com un record preciós de la meva infància.

Quan vam visitar el meravellós espai expositiu del Palau de l'Abadia, Núria Poch, la Directora del Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró i jo, no vam dubtar en què fóra ideal mostrar l'obra de dos artistes, un a la planta baixa i l'altre al primer pis. Haguérem pogut escollir artistes de la generació d'en Gerard i reproduir, d'alguna manera, la tercera exposició que vam fer a la Nau Gaudí de Mataró, però el fou el propi Gerard que ens va animar a mostrar obres de dos artistes catalans de tant renom com són Josep Guinovart i Albert Ràfols-Casamada.

Segurament, de tots els artistes de la seva generació, que també inclou a Tàpies, Hernández Pijuan, etc..., són els artistes millor representats a la nostra col·lecció, perquè tant a la Carmen, la meva dona, com a mi, ens van robar el cor des que vam conèixer la seva obra i, posteriorment, els vam conèixer personalment. En poques ocasions hem plorat tant la pèrdua d'uns amics pels quals hem sentit sempre una admiració enorme. L'esposa d'Albert Ràfols-Casamada, Maria Girona, ho sap perfectament, com també ho sap la Maria, filla de Josep Guinovart.

Núria Poch ha escollit per a l'exposició el millor d'ambdós artistes i crec que aquesta exposició fa justícia al seu immens talent i creativitat.

És el meu petit homenatge personal a aquests dos catalans, que d'haver viscut i treballat a Nova York, avui serien figures mundials de l'art contemporani.

Lluís Bassat

 

Fotografies de la inauguració:

Bassat

Bassat1

Bassat2

Bassat3

 

 

  1. Emili Armengol - Les Tres Dimensions de les Runes
  2. Josep Ricart i Rial - Tessera Hospitalis
  3. Mayte Vieta - Cuerpos de Luz. Fundació Vila Casas
  4. Waltraud Maczassek - Sonido del Origen
  5. Frederic Amat - Fil de la Nit
  6. Llorenç Melgosa - Detritus
  7. Eudald Alabau - L'Escultor de les Quatre Estacions
  8. Guerrero Medina - La Retirada–Exilis
  9. Enric Pladevall - Pladevall Escultura
  10. Josep Uclés - Equívocs Intel·ligents
  11. Pep Mata - Lugar-es / De-Tener-se
  12. Dolors Puigdemont, Interconnexions, 30 anys de papers
  13. Xavier Escribà - L'ànima als dits
  14. Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas
  15. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  16. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  17. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  18. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  19. Chikako Taketani - Altres Silencis
  20. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  21. Pep Admetlla - Som Enlloc
  22. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  23. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  24. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  25. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  26. Anna Pagespetit - Esteles
  27. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  28. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  29. David Casals - Memòria del Ter
  30. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  31. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  32. Jordi Isern - DSPR
  33. Miralls amb memòria
  34. Gerard Sala - Arçamala intangible

Pàgina 6 de 23

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Oficina de turisme
    • Com arribar
    • Meteo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Història de la vila
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Què fer
    • Agenda
    • Visites guiades
    • Rutes
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • On menjar
  • On dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, patrimoni actiu
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Festival del Comte Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Festa del Grito
  • Clownia Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda