Reconeixement Administració Oberta Posició Top20

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La Vila
    • Situació i presentació
    • Un poble per viure
    • Història de la vila
    • Com arribar
    • Notícies
    • Agenda
    • Plànols i aparcament
    • Dades del temps
    • Revista SJA
    • Entitats
      • Registre municipal d'entitats
    • Agermanaments
    • Eleccions Municipals 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Ajuntament
    • Salutació
    • Consistori
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Comunicació i premsa
      • Notes de premsa
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participació ciutadana
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Xarxes socials
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Igualtat i Gènere
    • Xarxes socials
    • Usuaris registrats
    • Bústia ètica
    • Informació estadística
    • Govern obert i transparència
  • Seu electrònica
    • La seu electrònica
    • Tramitació electrònica i catàleg de tràmits
    • Normativa municipal
    • Ordenances fiscals
    • Taulell d'anuncis
    • Factura electrònica
    • Planejament urbanístic
    • Perfil del contractant
    • Calendari de dies inhàbils
    • Calendari del contribuent
    • Inventari Municipal de camins públics
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Serveis
    • Centre Cívic
    • Directori de serveis municipals
    • Instal·lacions esportives
    • Medi ambient
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Urbanisme
      • Planejament
      • Projectes i obres públiques
      • Projectes d'exposició pública
    • Arxiu històric municipal
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Festa del Grito
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La Veu de Sant Joan
    • Fundació Emma
    • Biblioteca Josep Picola
    • Oficina virtual de recaptació
  • Turisme i Cultura
    • Oficina de Turisme
    • Palau de l'Abadia
    • Visites guiades
    • Rutes
    • On dormir
    • On menjar
    • Festa del Grito
    • Clownia Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, patrimoni actiu
    • Certamen Joan Maragall
  • Comerç i Indústria
    • Vila Icària. Vila d'emprenedors
    • Directori d'empreses
  • Publicacions
    • Llibres
    • Monogràfics Festa Major
    • Revistes SJA
    • Butlletins informatius impressos
  • FONS EU
    • PROJECTES EUROPEUS
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Josep Guinovart - Guinovart a l'Abadia de Sant Joan de les Abadesses, Sant Joan de les Abadesses a Guinovart

cartell GUINOVART agenda

Dins dels merescuts homenatges a Josep Guinovart és bo que es tingui en compte la influència que l'art romànic va tenir a la seva obra. I és bo que l'exposició es faci prop d'un monestir, en gran part medieval, com Sant Joan de les Abadesses.

No és gratuït que l'art contemporani català i d'altres països tingui en l'art romànic, l'art que s'estén per Europa els segles XI i XII i que a Catalunya té un valor especial, si considerem la pintura mural i sobre taula conservada, un punt de referència molt potent. Si oposem art romànic i art gòtic, també i més nombrós a Catalunya, veiem que estem davant de dues visions del tot diferents.

D'ençà dels segles II-III, la societat i la cultura de l'antiguitat tardana, més preocupada pel més enllà i per la salvació de les ànimes, va començar a abandonar les formes que es podien veure a la natura. El pensament de Plató, que oposava la matèria (inferior) al món de les idees (superior), fou reelaborat pels primers pensadors cristians de manera que, la representació de les formes materials, sensibles, era substituïda per la representació de les realitats sobrenaturals, invisibles als ulls del cos i visibles als de l'ànima. La imatge esdevenia així una via anagògica cap a Déu. El gòtic suposarà abandonar aquesta visió i tornar a la filosofia d'Aristòtil, tornar d'alguna manera a observar la natura. (...)

Però aquest mirar el romànic dels artistes catalans, que busquen en el romànic català els seus antecedents artístics, malgrat que cada un d'ells segueixi el seu camí dins l'art contemporani, és quelcom que trobarem de manera clara en diverses obres de Guinovart. I ho trobarem breument des del punt de vista formal i, sobretot, des del punt de vista conceptual. (...)

Així, en l'obra de Guinovart trobarem una primera etapa, als voltants dels anys 50, on les característiques formals del romànic hi són presents: la frontalitat i el hieratisme; dominen les dues dimensions (i no pas tres); la perspectiva és jeràrquica; la llum és tota i homogènia, no crea ombres ni matisos; és visible un gust pels colors variats i contrastats, normalment plans; tendència a la imatge conceptual, i sovint amb connotacions simbòliques. I els rostres tenen l'esquematisme del romànic. (...)

A la segona planta del claustre del Palau de l'Abadia de Sant Joan de les Abadesses es presenta, en aquesta exposició, un altre aspecte en l'obra de Guinovart que expressa la vinculació de l'artista amb el seu temps, prenent partit, sovint, en el seu art, en la realitat des d'un punt de vista social i progressista i adquirint compromís polític. Recordem en aquest sentit les seves obres El Che (1967), Homenatge a Allende (1973), Homenatges a Garcia Seguí I i II "El noi del sucre" (1975).

En la seva pintura hi ha molt sovint referències musicals i literàries. Quant a música pensem en Blues (1952), Dizzie Guillespie (1986) i, en aquesta exposició, la sèrie de 8 estampes dedicades a Carles Santos (2006). Va fer programes de mà de sessions de jazz i els dibuixos per a l'Antologia de Cants espirituals negres, publicada per Cobalto.

Pel que fa a referències literàries, a part de la sèrie de 8 guitarres en homenatge a Federico Garcia Lorca de 1998, trobarem la sèrie Poeta en Nueva York (1998) i també els homenatges a Màrius Torres (1998-2000), a Pere Quart (La vaca de mala llet, 2000), Salvat Papasseit (1963 i 1964), J.V. Foix i a Miguel Hernández, entre altres escriptors.

Creiem que Josep Guinovart és un dels artistes més importants de la Catalunya del segle XX i que és indispensable que ocupi un espai fix en un Museu d'Art Contemporani Català.

Eduard Carbonell Esteller
Catedràtic en història de l'art especialitzat en patrimoni cultural i museologia,
director del Museu Nacional d'Art de Catalunya, entre 1994 i 2005.

Fotografies de la inauguració:

Josep Guinovart 3

Josep Guinovart 1

Josep Guinovart 2

Josep Guinovart 4

Àlex Nogué - Clar i Fosc

cartell ÀLEX NOGUÉ agenda

[...] És fàcil sentir el silenci de les coses dibuixant.El silenci que tenen les coses mentre són observades. El dibuix té un innegable punt d'humilitat, no pot dissimular la seva pobresa, ni la seva nuesa. No existeix cap altre mitjà tan senzill, un tros de paper i un llapis són suficients per establir un vincle de reciprocitat entre l'interior i l'exterior.

[...] Les operacions mentals són d'un ordre molt simple: la relació, la similitud, la comparança, la tipologia. I més simples encara: les mides, les proporcions, la posició, les distàncies, les proximitats, la llum, sobretot, la llum. Operar amb tot això és admetre aquest cos a cos que s'estableix entre el que dibuixa i el que és dibuixat, o entre el dibuix i el que el mira. Operar amb tot això requereix tenir consciència de la pròpia posició. Una posició que és mental, ideològica i emotiva."És hivern. Sóc davant d'un arbre, fa fred, tot és adormit i quiet. Dibuixo l'arbre. Unes setmanes més tard: és hivern encara. S'ha escalfat una mica l'ambient i el dia ha guanyat uns minuts de llum, tot és adormit i quiet, però la saba ja és activa dintre de l'arbre. Dibuixo l'arbre".

[...] És el plaer de la transformació física de les coses, és la tensió de la recerca en allò palpable, és el plaer vital a prop del desig. És el plaer de construir alguna cosa amb les mans, de manipular, de transformar els materials -o els dígits, tant se val-, per obtenir un objecte nou. Reconèixer aquest plaer és un acte de resistència política, és, com el mateix art, una afirmació de la vida.

[...] En art, res es pot produir fora del seu context, especialment del'immediat, però també del referencial, de l'històric, del cultural, del social. Cap home és una illa. Aleshores, a partir de la simplicitat inicial d'una obra qualsevol, fins i tot un insignificant dibuix, sense cap o amb ben poca modificació, tan sols per la nova direcció que ha decidit prendre, pot començar a fer preguntes i vincular referències, com aquest xiprer que ara jeu indiferent al desencaixament dels marcs que l'enquadren i "[...]dorm.//ara dorm.//dorm."

Àlex Nogué, 42º Nord / 2º Est, A: Dibuixar un arbre.
Barcelona: Comanegra, 2003, p.122-125

Fotografies de la inauguració:

Alex-Nogue-1

Alex-Nogue-2

Alex-Nogue-3

Alex-Nogue-4

  1. Miquel S. Vilà - P A C (Persones / Animals / Coses)
  2. Joan Ponç - Don Quixot
  3. Silvia Goltzman i Alejandro Viladrich – Huellas del Sur
  4. Salvador Juanpere - ... cert fenomen que anomenem escultura
  5. Rosa Serra - Classicisme i Contemporaneïtat
  6. Agustí Centelles - Retrats de Guerra
  7. Pere Casanovas - Dependència Preexistent
  8. Josep Guinovart & Albert Ràfols Casamada - Col·lecció Bassat d'Art Contemporani
  9. Emili Armengol - Les Tres Dimensions de les Runes
  10. Josep Ricart i Rial - Tessera Hospitalis
  11. Mayte Vieta - Cuerpos de Luz. Fundació Vila Casas
  12. Waltraud Maczassek - Sonido del Origen
  13. Frederic Amat - Fil de la Nit
  14. Llorenç Melgosa - Detritus
  15. Eudald Alabau - L'Escultor de les Quatre Estacions
  16. Guerrero Medina - La Retirada–Exilis
  17. Enric Pladevall - Pladevall Escultura
  18. Josep Uclés - Equívocs Intel·ligents
  19. Pep Mata - Lugar-es / De-Tener-se
  20. Dolors Puigdemont, Interconnexions, 30 anys de papers
  21. Xavier Escribà - L'ànima als dits
  22. Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas
  23. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  24. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  25. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  26. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  27. Chikako Taketani - Altres Silencis
  28. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  29. Pep Admetlla - Som Enlloc
  30. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  31. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  32. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  33. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  34. Anna Pagespetit - Esteles
  35. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  36. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  37. David Casals - Memòria del Ter
  38. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  39. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  40. Jordi Isern - DSPR
  41. Miralls amb memòria
  42. Gerard Sala - Arçamala intangible

Pàgina 2 de 23

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Oficina de turisme
    • Com arribar
    • Meteo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Història de la vila
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Què fer
    • Agenda
    • Visites guiades
    • Rutes
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • On menjar
  • On dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, patrimoni actiu
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Festival del Comte Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Festa del Grito
  • Clownia Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda