segellAO Top20 negatiu 200x52

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La Vila
    • Situación y presentación
    • Un pueblo para vivir
    • Historia de la villa
    • Como llegar
    • Noticias
    • Agenda
    • Planos y aparcamiento
    • Datos del tiempo
    • Revista SJA
    • Entidades
      • Registro municipal de entidades
    • Hermanamientos
    • Elecciones municipales 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Ayuntamiento
    • Saludo
    • Consistorio
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Comunicación y prensa
      • Notas de prensa
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participación ciudadana
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Redes sociales
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Igualdad y Género
    • Redes sociales
    • Usuarios registrados
    • Buzón ético
    • Información estadística
    • Gobierno abierto y transparencia
  • Sede electrónica
    • La sede electrónica
    • Tramitación electrónica y catálogo de trámites
    • Normativa municipal
    • Ordenanzas fiscales
    • Tablón de anuncios
    • Factura electrónica
    • Planeamiento urbanístico
    • Perfil del contratante
    • Calendario de días inhábiles
    • Calendario del contribuyente
    • Inventario Municipal de caminos públicos
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Servicios
    • Centro Cívico
    • Directorio de servicios municipales
    • Instalaciones deportivas
    • Medio ambiente
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Urbanismo
      • Planeamiento
      • Proyectos y obras públicas
      • Projectes d'exposició pública
    • Archivo histórico municipal
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Fiesta del Grito
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La voz de Sant Joan
    • Fundación Emma
    • Biblioteca Josep Picola
    • Oficina virtual de recaudación
  • Turismo y Cultura
    • Oficina de Turismo
    • Palau de l'Abadia
    • Visitas guiadas
    • Rutas
    • Dónde dormir
    • Dónde comer
    • Fiesta del Grito
    • Clownia Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, patrimonio activo
    • Certamen Joan Maragall
  • Comercio e Industria
    • Villa Icaria. Villa de emprendedores
    • Directori d'empreses
  • Publicaciones
    • Libros
    • Monográficos Fiesta Mayor
    • Revistas SJA
    • Boletines informativos impresos
  • PROJECTES
    • APEU CAL GAT
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Xavier Escribà - L'ànima als dits

170722. Xavier Escribà.Lànima dels dits-2

Les formes de la pintura

Què passa quan la pintura s’allibera dels límits del quadre?

Des d’una mirada clàssica, el punt de partida de l’obra de Xavier Escribà sempre és la pintura. Trenca, però, amb el convencionalisme de la seva aplicació, transgredint les fronteres del llenguatge pictòric. Una pintura alliberada de la seva planimetria pren protagonisme, erigint-se ella mateixa com a pell, com a cos, com a buit, com a temps, deixant de ser per esdevenir allò altre. En la seva Teoria estètica, Adorno ja ens havia posat sobre avís: “És obvi que res relatiu a l’art continua essent obvi, ni la seva vida interior ni la seva relació amb el món”.

En l’obra d’Escribà la pintura es presenta com l’embolcall mateix, com el propi objecte de la cerca artística. La pintura és espai, és temps. En una línia més conceptual, no es tracta de projectar una il·lusió òptica que atansi a despertar els sentiments, sinó que els vol fer tangibles. La seva pintura és tel·lúrica, és onírica, és superfície, és cavitat, en definitiva, és receptacle per a tot allò que la mirada intersubjectiva de l’esperit li sàpiga projectar.

Les peces d’Escribà s’inscriuen en la necessitat de trencar els comportaments adquirits per tal de transformar i construir noves realitats. El paradigma de l’art com espai de veritat ha d’anar de la mà de la seva interpel·lació i és així com es transcendeix la subjectivitat de l’individu i l’objectivitat de la peça. És quan despulla la pintura i n’extrau les seves anelles del temps, a cada capa, a cada plec, a cada degoteig s’hi inscriu una història esperant ser desvetllada, només cal mirar-la amb l’ànima als dits.

Gairebé com un demiürg, construeix espirals infinites o esguarda els silencis closos de la mateixa manera que un cirurgià escruta la dermis dels cercles per retrobar el batec dels colors. Històries contades en els volums dels impossibles, dels líquids conjurats amb el temps. Al seu taller, Xavier Escribà sembla haver decidit somniar des de la pintura com a realitat autònoma, no per descriure el món, sinó per viure’l des de la metàfora amb la qual construir el camí des de la seva aportació artística.

Pilar Giró

Fotografies de la inauguració:

Xavier-Escribà-Amb-anima-dits-1

Xavier-Escribà-Amb-anima-dits-2

Xavier-Escribà-Amb-anima-dits-3

Xavier-Escribà-Amb-anima-dits-4

Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas

170506. ISIDRE MANILS.Ficcions-2

“Allò que veiem a la pantalla no és viu; allò que succeeix entre l’espectador i la pantalla sí que ho està”

Jean-Luc Godard

Deia John Berger que, en certa manera, la pintura és quelcom semblant a col·leccionar les imatges del món per endur-nos-les a casa; el cinema, per contra, ens permet traslladar-nos des del lloc on som fins al lloc de l’acció. La pintura i el cinema són les dues grans arts de la mirada. És imatge viscuda, imatge d’un altre temps que la pintura reté i el cinema deixa fluir, ambdues, però, són arts temporals que ens permeten transitar en l’instant precís i des del qual ens podem atansar al món.

En la seva doble funció de veure però també d’endevinar, la mirada és quelcom similar al que succeeix quan observem el món. Mirar implica endinsar-se en les vísceres d’allò que resta ocult rere l’ombra d’una presència, la forma sostinguda que emergeix a la superfície o que es fon en ella, perquè és justament allà, en la realitat com en el somni, on es diposita la presència del món; només el pensament, és a dir, la mirada, poden aconseguir desvetllar-la. En aquest senyal precís i determinant, gestat al llarg d’una vida que s’ha pres el seu temps per comprendre allò que il·lumina el món, és on se situa el treball d’Isidre Manils. La pintura, l’essència del seu llenguatge —quedes de la dècada dels 90 i amb el desig de reverberar-la en la lluentor que només la imatge cinematogràfica posseeix i que l’evoca a un procés de desaparició de la matèria—, traça la seva pròpia praxi, des de la subjectivitat de l’intel·lecte. El coneixement profund de l’ofici, la recerca de bellesa dipositada en els senyals quotidians, l’indret on el gest més humil pren la seva màxima dimensió i on l’experiència d’allò bell es transforma en pensament —com apunta Adorno—, és el lloc on reposa el seu quefer artístic.

El seu procés creatiu és obert a una combinatòria infinita de possibilitats —procediment que inicia al taller amb la manipulació d’imatges extretes de revistes i diaris, els quals sotmet a un procés d’ocultació i revelació—, on la llum i el moviment s’entrellacen en una actitud similar a la del cinema.

Acoblaments és un treball experimental de la dècada dels 80 on l’associació d’imatges per sensacions—a la manera de Gilles Deleuze—, esdevé el punt de partida del recorregut expositiu. Tires de fotografies Polaroid impregnades de la llum que projecta un televisor en blanc i negre en la foscor de la nit; formes intuïdes, presències sostingudes, desdoblaments, enquadraments. El ressò, en definitiva, de les veus llunyanes que habiten en la gran pantalla i que esdevenen el corpus creatiu d’un col·leccionista d’imatges.

Natàlia Chocarro Bosom

Fotografies de la inauguració:

Isidre-Manils-Ficcions-Fundacio-Vila-Casas-1

Isidre-Manils-Ficcions-Fundacio-Vila-Casas-2

Isidre-Manils-Ficcions-Fundacio-Vila-Casas-3

Isidre-Manils-Ficcions-Fundacio-Vila-Casas-4

  1. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  2. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  3. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  4. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  5. Chikako Taketani - Altres Silencis
  6. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  7. Pep Admetlla - Som Enlloc
  8. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  9. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  10. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  11. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  12. Anna Pagespetit - Esteles
  13. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  14. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  15. David Casals - Memòria del Ter
  16. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  17. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  18. Jordi Isern - DSPR
  19. Miralls amb memòria
  20. Gerard Sala - Arçamala intangible

Página 13 de 23

  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Oficina de turismo
    • Como llegar
    • Tiempo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Historia de la villa
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Qué hacer
    • Agenda
    • Visitas guiadas
    • Rutas
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • Dónde comer
  • Dónde dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, patrimonio activo
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Festival del Conde Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Fiesta del Grito
  • Clownia Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda