segellAO Top20 negatiu 200x52

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La Vila
    • Situación y presentación
    • Un pueblo para vivir
    • Historia de la villa
    • Como llegar
    • Noticias
    • Agenda
    • Planos y aparcamiento
    • Datos del tiempo
    • Revista SJA
    • Entidades
      • Registro municipal de entidades
    • Hermanamientos
    • Elecciones municipales 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Ayuntamiento
    • Saludo
    • Consistorio
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Comunicación y prensa
      • Notas de prensa
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participación ciudadana
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Redes sociales
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Igualdad y Género
    • Redes sociales
    • Usuarios registrados
    • Buzón ético
    • Información estadística
    • Gobierno abierto y transparencia
  • Sede electrónica
    • La sede electrónica
    • Tramitación electrónica y catálogo de trámites
    • Normativa municipal
    • Ordenanzas fiscales
    • Tablón de anuncios
    • Factura electrónica
    • Planeamiento urbanístico
    • Perfil del contratante
    • Calendario de días inhábiles
    • Calendario del contribuyente
    • Inventario Municipal de caminos públicos
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Servicios
    • Centro Cívico
    • Directorio de servicios municipales
    • Instalaciones deportivas
    • Medio ambiente
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Urbanismo
      • Planeamiento
      • Proyectos y obras públicas
      • Projectes d'exposició pública
    • Archivo histórico municipal
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Fiesta del Grito
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La voz de Sant Joan
    • Fundación Emma
    • Biblioteca Josep Picola
    • Oficina virtual de recaudación
  • Turismo y Cultura
    • Oficina de Turismo
    • Palau de l'Abadia
    • Visitas guiadas
    • Rutas
    • Dónde dormir
    • Dónde comer
    • Fiesta del Grito
    • Clownia Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, patrimonio activo
    • Certamen Joan Maragall
  • Comercio e Industria
    • Villa Icaria. Villa de emprendedores
    • Directori d'empreses
  • Publicaciones
    • Libros
    • Monográficos Fiesta Mayor
    • Revistas SJA
    • Boletines informativos impresos
  • PROJECTES
    • APEU CAL GAT
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Enric Pladevall - Pladevall Escultura

160717. Enric Pladevall.Escultura

La natura parla. Posseeix una eloqüència secreta, no codificada, accessible des de l'empatia. Per a escoltar-la, per a rebre el seu ensenyament, el seu consol, cal abandonar tota prepotència, deixar les pretensions interpretatives i practicar una escolta més humil i, alhora, més atrevida. Una de les sorpreses en visitar l'espai de L'olivar de Pladevall és que algunes de les seves escultures tenen, a l'espai natural, unes qualitats sonores. La tramuntana o la més lleu brisa extreuen un so subtil de les seves peces totèmiques, penetren al seu interior cercant-hi laberints íntims i projectant una remor llunyana.

El dramaturg suec August Strindberg, amic íntim d'Edward Munch (que estava fascinat pels ecos ondulants del paisatge) i de Nietzsche (que pensava i escrivia caminant a la muntanya) va realitzar una peculiar i interessantíssima obra plàstica amb experiments fotogràfics per a captar la llum de les estrelles i paisatges abstractes esculpits amb espàtula.

Strindberg va escriure un assaig visionari, el 1894, titulat "Nous rumbs de l'art!, o l'atzar a la creació artística", que obria amb la reflexió següent: "Es diu que els malais practiquen orificis a les canyes de bambú que creixen a les selves. Llavors ve el vent, i els salvatges escolten, estesos a terra, les simfonies interpretades per aquestes colossals arpes d'Eoli", i concloïa que l'art del futur haurà "d'imitar, abans de tot, la manera de crear de la natura".

Heus aquí el que practica amb saviesa Enric Pladevall: el diàleg amb la natura. No per parlar només de la contingència dels fenòmens naturals, sinó per, a la manera dels romàntics, conèixer-se millor a ell mateix i situar-se en el món. Malgrat les reveladores coincidències, però, si hem de lligar Pladevall amb una genealogia artística, aquesta no és la nòrdica, sinó la mediterrània, que ve de Gaudí i segueix amb Miró.

Enric Pladevall té un taller, un hort on assaja aquesta celebració i aquest aprenentatge de la forma i l'entorn. L'olivar, situat a l'Alt Empordà, serà quelcom diferent del Chillida-Leku de Sant Sebastià o del jardí zen d'Isamu Noguchi, a Takamatsu, al Japó. No serà ni un museu, ni un jardí amb escultures, sinó un escenari en què l'escultura guanyarà l'espai que necessita i s'entendrà en unió simbiòtica amb el paisatge, on l'escultura adquirirà tot el seu sentit en funció de la natura. Pladevall concep moltes de les seves peces com a fites o senyals que creen un espai al seu voltant i, a la vegada, reclamen i concentren la nostra atenció. Establim amb aquestes peces una mena de relació territorial. Les contemplem a certa distància i ens inciten a una aproximació física, fins a la tactilitat. Transitem de l'espai a l'objecte. D'alguna manera, per a Pladevall l'escultura és un lloc: un lloc significatiu, imaginari i real que, en necessitar la nostra presència, la nostra participació, esdevé sobretot lloc d'experiència.

Amb aquesta intuïció de l'espai i de l'objecte entre els quals se situa el subjecte reflexiu, apareix una altra dimensió essencial, la del temps, que en el cas de Pladevall és molt personal. No és estrany que el fus sigui per a ell una mena de forma arquetípica. Si de vegades ens fa pensar en un ull i, amb això, en l'àmbit metafòric de la mirada i el coneixement, d'una manera més directa remet a una de les eines que manipulen les filadores de Velázquez, parques de l'antiguitat mítica trenadores dels destins que arriben al present. Esdevingut diagrama, el fus horari torna a al·ludir a l'estructura temporal.

Aliè a la pressa i a qualsevol inèrcia dels ritmes massius d'avui en dia, Pladevall treballa de manera meditada i exigent. Produeix molt poc, cosa que també és senyal de respecte i intel·ligència en una època de superabundància de coses, de vegades obscena. Per a moltes de les seves peces tria la fusta del bolondo, una fusta extremadament dura a la qual no afecten els elements; pot acollir molsa, però tindrà una vida més llarga que el ferro. Hi ha un desig de permanència, però lligat a elements naturals.

Ara bé, cal aclarir que l'artifici, l'elaboració tècnica és també primordial en les obres de Pladevall. Les grans obres d'art necessiten un mestratge tècnic. En el cas de Pladevall, tal coneixement és imprescindible per a resoldre les peces de format titànic i per afinar les subtileses de les més petites. En aquestes darreres, es manifesta plenament la riquesa de recursos de Pladevall, que van del refinament de les policromies i pàtines fins a la violència dels talls amb serra. Hi ha una força física i enèrgica a moltes de les seves peces, com la que es manifesta, dominada, en les seves tintes i pintures. Aquesta vehemència continguda contrasta amb la delicadesa ondulant i germinadora d'altres peces. El poliment de les superfícies no hi funciona com un mer acabament sinó que sembla generar fluidament la forma global de la peça. Fascinen les seves obertures, les escletxes d'ombra, sovint amb ressonàncies orgàniques i corporals. De vegades són clots per a acollir una mena de llavors. Les escultures de Pladevall contenen quelcom dintre. La seva corporeïtat no és matèria fosca: deixa intuir un interior latent i viu.

Àlex Mitrani

Fotografies de la inauguració:

 

Pladevall

Pladevall1

Pladevall2

 

 

Josep Uclés - Equívocs Intel·ligents

160730. Josep Uclés.Equívocs intelligents

ELS EQUIVOCS INTEL·LIGENTS DE L'UCLÉS

"... no he vist res tan subversiu com un ignorant."

Natàlia Molero

Aquell 29 de maig de l'any 2001, la Natàlia Molero acabava la seva presentació del llibre Josep Uclés... com un cos anònim de veus. Ells ja no hi són, però tenim les paraules i les obres. La ignorància pot ser molt subversiva i, de fet, l'artista i amic Uclés ens va posar sempre la pantalla davant a través d'aquell joc d'equívocs intel·ligents que trenquen el vel de les aparences, perquè al ser humà social li convé "més que la virtut la seva aparença".

Trobo a faltar aquells diàlegs plens d'ironia on, en un moment, fèiem la dissecció del món: les pors, les fragilitats, les cegueses, les estratègies... Somriures en lloc de tristeses i planys, sentit de l'humor que sempre anava més enllà del moment per acabar encertant tantes i tantes coses del nostre entorn més immediat. Què en diria avui? S'escaparien les hores amb tanta feina d'observació i, sota una aparença festiva o frívola, ens voldria arrencar un somriure equívoc, però la seva reflexió de fons ens tornaria a situar en la duresa i en la gran mentida. Aquí podem veure com el personatge més corrupte és el director de la presó, aquell retrat de 1981 on l'expressió del vici ens situa davant la llei i la seva transgressió en una mateixa figura.

L'any 1990 va fer unes instal·lacions al Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes. Vaig escollir, com a text, escriure un conte en trànsit, en clau de pregunta i de descobriment constant per un món que destil·lava ironia i invocava, una vegada més, la incapacitat de la ment humana per posar en relació tot el contingut del món i la necessitat de viatjar més enllà d'aquell plàcid "illot d'ignorància" que ens diria Lovecraft. Una d'aquestes posades en escena, amb el títol d'Equívoc intel·ligent, eren dues piles juntes d'objectes, una de llibres amb la paraula "detergent" i una altra de paquets de detergent amb la paraula "cultura". La Natàlia veia fugides i silencis "entesos dins de la repugnància que li provoca el món que envolta l'art sense preocupar-se per res de l'art, tractant-lo com a simple contenidor d'un missatge interessat". I ell, en una de les seves exposicions deixava molt clar que les obres s'han de valorar "per elles mateixes" perquè "l'Art no espera. La vida tampoc".

No suportava la falsa crítica de tots aquells que, per diferents motius, s'anaven assimilant al sistema, però de fet mai no va deixar d'insistir en aquesta frase: "el que és mai no és el que sembla", obrint-nos els ulls al canvi constant de sentit que tenen les coses del món. Un conjunt de màscares, fundes, aparences que assagen i multipliquen la prova de l'equívoc. I les seves obres, malgrat la distància en el temps i els plantejaments, ens sorprenen per la seva unitat dins un diàleg de reciprocitat que transita per una espiral infinita. Per això sempre totes les aparences formals o icones utilitzades, apareixen com un "vestit" que es pot anar substituint. Un fet evident en aquesta exposició que ens trasllada al títol d'una peça de 1985: "Sempre us parlaré del mateix".

Glòria Bosch

Fotografies de la inauguració:

Uclés

Uclés1

Uclés2

Uclés3

  1. Pep Mata - Lugar-es / De-Tener-se
  2. Dolors Puigdemont, Interconnexions, 30 anys de papers
  3. Xavier Escribà - L'ànima als dits
  4. Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas
  5. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  6. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  7. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  8. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  9. Chikako Taketani - Altres Silencis
  10. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  11. Pep Admetlla - Som Enlloc
  12. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  13. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  14. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  15. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  16. Anna Pagespetit - Esteles
  17. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  18. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  19. David Casals - Memòria del Ter
  20. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  21. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  22. Jordi Isern - DSPR
  23. Miralls amb memòria
  24. Gerard Sala - Arçamala intangible

Página 11 de 23

  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Oficina de turismo
    • Como llegar
    • Tiempo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Historia de la villa
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Qué hacer
    • Agenda
    • Visitas guiadas
    • Rutas
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • Dónde comer
  • Dónde dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, patrimonio activo
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Festival del Conde Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Fiesta del Grito
  • Clownia Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda